Wednesday 14 June 2017

Bestnye Vitamin C

Assalamualaikum wbt...

Dah lama tak update blog. Walau baru nak berjinak-jinak rindu pula rasanya...

Kawan-kawan kita nak kongsikan sesuatu ni...

Nak tanya ni...pernah dengar tak orang alah/allergy dengan vitamin C...

Saya pun hairan juga. Pernah tanya dengan my pharmacist sebelum ni, dia kata no such thing. Tapi masalahnya saya ni memang alah...ooooopppsss terbagitahu pula siapa... 🙈🙈🙈

Masa kecil dulu, saya pernah kena asma/lelah. Selalu kena bawa g klinik untuk dapatkan ubat. Sampai satu waktu diktor kata nak sedut kahak. Apalagi, Amai punya panik. Memanglah dia tak nakkan...

So cari ubat alternatif. Masa tu umur saya baru 4-5 tahun. Yang masih saya ingat, makan ubat dari sengseh. Sejenis serbuk di letakkan di tapak tangan lepas tu tambah madu...kena makan.. Sebab ada madu jadi sedapalah...hihihi

Alhamdulillah lepas tu dah kurang, tak kena serang dengan asma lagi. Cumanya kena pantanglah. Labu air, manggis, rambutan dan seangkatannya tak boleh makan. Paling sensitif labu air, even termakan kuah yang ada labu air ni pun boleh kena sesak nafas. Ngeri ooooo.... Inilah rupa labu air.




Alhamdulillah, bila makin besar kurang sikit simptom-simptom macam tu. Boleh dah makan seplastik bag buah rambutan, sekotak limau mandarin, setengah guni durian...sekali makan tau bukan sikit-sikit.



Mesti ingat budak ni makan ke mencekik darah kan...hihihi.

Tapi ada juga buah yang tak boleh nak makan banyak... Macam anggur, manggis, lemon. Saya hairan tak tahulah kenapa. So bila tak boleh nak makan buahnya, cubalah beli vitamin c jenis pil untuk menampung kekurangannya kan... Pun sama juga, mesti kena attack dengan batuk yang menggegarkan rumah. Bukan kejap tau makan bulan baru nak baik.

Masa kerja kat Sunway MC dulu, sampai doktor suruh buat TB test dan X-ray sebab batuknya susah nak berhenti. Alhamdulillah tak ada penyakit yang membimbangkan. Dah macam-macam ubat dari doktor saya minum.
Yang ada codein, yang tak ada codein, pil, cecair semua dah cuba tapi batuk macam tu juga.

Last-last cuba cara tradosional barulah nak berhenti. So dari situ saya memang betul-betul pastikan tak minum air lemon walaupun tujuan nak diet. Tak makan anggur lebih dari 5 biji. Yang dulunya sekotak limau mandarin boleh habis, sekarang nak sentuh lebih dari 2 biji pun sepuluh kali fikir.

Khasiat vitamin C tak cukup dalam badan. Kulit kusam, kering. Bila gosok gigi mesti berdarah gusinya. Kerap kena selsema. Tension tau. Nak makan supplement pun tak boleh juga sebab akan kena balik batuk yang berpanjangan tu.



Since dari November 2016, saya join TWB spa tau. Dari situ berkenalan dengan Mommy Shaklee ku... Sya. Lepas join spa tu, saya mulaberjinak-jinak dengan vitamin dari Shaklee ni. Alfalfa dan ESP. Lepas tu tambah Lecithin. Yelah orang anak buat spa, diri sendiri kena jaga dulu. Taknaklah orang tengok kita kulit kusam, badan besar kan.

Dalam hati terdetik nak cuba Vita C sebab macam menarik je. Tapi saya ni kan allergy. Perasaan ngeri dengan batuk yang berbulan-bulan tu menghantui lagi. Yelah, sebelum ni pun pernah try makan supplement Vitamin C pun kena attack kan.

So mula-mula tanya Sya... Pernah ke dengar pasal allergy dengan vitamin C ni. Dia pun tak pasti sebab macam pelik je. Well Jira ni memang pelik sikit..huhu.. Sya advise suruh consult dengan doktor dulu. Bila tanya doktor, dia kata tak ada macam tulah. Jawapan sama macam pharmacist saya bagi. Katanya maybe sebab bahan chemical yang di gunakan untuk jaga buah tersebut yang buat saya allergy bukan buahnya. Terfikir mungkin ada betulnya. Tapi yang jadi masalah bila minum jus anggur dan lemon kena juga. So saya diamkan je.

Cuma satu sikap saya ni suka main redah je. So ambil keputusan nak cuba juga. Belilah sebotol Vita C dan B-Complex tab. Tawakal je bila makan. Lagi-lagi sebiji Vita C ni bersamaan 7 setengah biji buah oren tau.



Sehari makan dua biji. Ternanti-nanti juga mana kesan sampingan yang biasa kena..  Alhamdulillah.. tak ada. Malah kulit lagi sihat, selsema dah berkurangan dan yang bestnya dah boleh minum air anggur. Best ke BEST.. ??

Akhirnya saya terjumpa vitamin C yang boleh saya makan tanpa takut kesan sampingan. Sebab excited sangat panjang lebar cerita kali ini. Benda yang baik elok di kongsikan kan. Mana tahu ada juga orang di luar sana ada simptom macam saya ni, boleh bantu mereka sekali kan.

Yang tercari-cari vitamin C macam saya dulu bolehlah cuba Vita C dari Shaklee ni. Kalau nak boleh hubungi saya, saya boleh tolong.

Hubungi saya ye jika berminat










No comments:

Post a Comment