Tuesday 11 April 2017

OBESITI - DI MANAKAH SILAPNYA





Kita selalu dengar mengenai obesiti.tapi tau tak apa itu obesiti..?



                                 


Obesiti ni merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Lemak yang tak di bakar dan tak dibuang pada waktu yang sepatutnya...lalu terkumpullah kat badan kita.

Tau tak, sekarang ni Obesiti dianggap sebagai satu penyakit. Bukan main-main lagi tau...
Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius.
Punca obesiti
☀ Tekanan / stress
Bila kita dalam keadaan stress, badan kita akan menjadi tegang dan menghasilkan hormon yang dipanggil kortisol. Hormon ini adalah punca utama selera makan yang meningkat yang membuatkan kita mudah makan apa-apa makanan sejuk...


☀Kurang tidur
  • Apabila kita kurang tidur, ia akan meningkatkan tahap hormon di dalam badan yang boleh meningkatkan rasa lapar dan selera makan.
  • Tidur lewat malam membuat kita lebih cenderung untuk makan makanan ringan.
  • Kurang tidur membuat kita lebih cenderung untuk memilih mana-mana makanan seperti makanan goreng daripada makanan ringan yang sihat seperti buah-buahan.
Punca Obesiti Yang Ramai Orang Tak Tahu
☀Makan ubat-ubatan tertentu

Rupa-rupanya mengambil ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan pertambahan berat badan, seperti:


Antidepresan: kemurungan menjadi salah satu punca berat badan
Steroid: Orang yang mengambil steroid juga mungkin mengalami perubahan dalam bahagian-bahagian badan tertentu yang menyimpan sebagai lemak di dalam perut dan muka.
Ubat-ubatan lain: ubat-ubatan lain juga boleh menyebabkan pertambahan berat badan, seperti ubat-ubatan untuk merawat penyakit migrain, tekanan darah tinggi, kencing manis, dan sawan. Begitu juga dengan ubat-ubatan antipsychotic yang biasa digunakan untuk merawat gangguan bipolar dan skizofrenia.
☀Penyakit tertentu
  • Hypothyroidism: ini kerana menyebabkan pertambahan berat badan kerana metabolisme perlahan.
  • sindrom Cushing: berlaku apabila kelenjar adrenal menghasilkan terlalu banyak hormon tekanan, seperti kortisol, atau pada orang yang mengambil steroid untuk merawat lupus, arthritis, atau asma. .
  • Sindrom Ovari Polycystic (PCOS): wanita dengan sindrom ini umumnya mempunyai banyak sista kecil dalam organ-organ pembiakan mereka.

☀Teknologi dan gaya hidup

Tabiat duduk untuk masa yang lama sering digabungkan dengan tabiat makan makanan ringan berkalori tinggi yang menyebabkan pertambahan berat badan.

☀Berhenti merokok

Menyedut asap rokok menjadikan kadar jantung anda meningkat 10-20 kali lebih dalam satu minit supaya badan membakar lebih banyak kalori apabila merokok. Apabila seseorang itu berhenti merokok, peningkatan selera makan tetapi kesan ini akan hilang dalam masa beberapa minggu. Faedah berhenti merokok akan menjadi lebih besar daripada terus merokok kerana takut lemak.

☀Diet melampau

Jangan ingat  dengan diet yang suka-suka kita buat boleh kurus...tapi ia akan menyebabkan OBESITI.
Ini kerana badan kita tidak di latih untuk membakar kalori amaun yang banyak dalam jangka masa panjang. Akibatnya, makanan yang anda makan tidak akan terbakar sepenuhnya dan kesan berat badan sebenarnya sandaran cepat....






Siapakah yang tergolong dalam obesiti? Orang dewasa? Remaja? Kanak-kanak? 

Obesiti tidak mengira bangsa, jantina, mahupun umur seseorang.

Siapa yang tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat...berpeluang besar untuk mengidap obesiti.


                                     

Macam mana nak atasi obesiti ni...

★Amalkan Pemakanan yang sihat

Pastikan pengambilan makanan yang seimbang yang terdiri dari semua nutrisi





★ Senaman walaupun yang ringan

Melakukan senaman secara berkala seperti berjogging 20-30 min sehari dalam 2-3 kali seminggu atau berbasikal atau berjalan. Apa yang penting...perlu ada senaman ringan..

★ Amalkan gaya hidup yang sihat dan membuat pemeriksaan kesihatan berkala juga...untuk memastikan kita sentiasa sihat.




Panjang lebar entry kalini... 

Kita sedar yang obesiti ni merbahaya dalam masa yang sama kita juga menggalakkan obesiti...bukan sahaja pada diri kita yang dewasa malah kanak-kanak.



Salah satu cara untuk mengatasi obesiti...say NO to obesiti dengan SLIM DOWN in 12 WEEKS.

Nakkan maklumat lanjut...hubungi saya...

Hajira
016-9695925

No comments:

Post a Comment